উত্তাল ঢৌ, বাধাহীন উৰ্মিমালা, গভীৰ নীলাৰ শান্ত পৰিধি। এই ছবিবোৰেই প্ৰসিদ্ধ নিৰ্মাতাজনৰ শেহতীয়া ছবি “অ’চেন উইথ ডেভিদ এটেনব’ৰ’”ৰ পাতনি। দশক দশক ধৰি আমাৰ গ্ৰহত জীৱনৰ কাহিনী দেখুৱাই অহাৰ পিছত তেওঁ দৰ্শকক কৈছে যে: “পৃথিৱীৰ আটাইতকৈ গুৰুত্বপূৰ্ণ স্থান স্থলভাগ নহয়, বৰঞ্চ সাগৰহে।”
শেহতীয়াকৈ চিনেমা হলত মুক্তি পোৱা আৰু জুন মাহত ডিজনীকে ধৰি বিশ্বজুৰি প্ৰচাৰ কৰিবলৈ উপলব্ধ হোৱা এই ছবিখন এটেনব’ৰ’ৰ ৯৯ সংখ্যক জন্মদিনৰ সৈতে সংপৃক্ত, আৰু ইয়াত তেওঁৰ জীৱনকালত সাগৰখন কেনেদৰে সলনি হৈছে সেই বিষয়ে বৰ্ণনা কৰা হৈছে।
এক প্ৰেছ বিজ্ঞপ্তিযোগে তেওঁ কয় যে, “যোৱা এশ বছৰত বিজ্ঞানী আৰু অভিযাত্ৰীসকলে ডেকা হিচাপে মই কল্পনা কৰা যিকোনো বস্তুৰ বাহিৰেও উল্লেখযোগ্য নতুন প্ৰজাতি, মহাকাব্যিক প্ৰব্ৰজন আৰু চমক দিব পৰা, জটিল পৰিৱেশ তন্ত্ৰ উন্মোচন কৰিছে।”
তেওঁ কয়, “এই ছবিখনত আমি সেই আচৰিত আৱিষ্কাৰবোৰ শ্বেয়াৰ কৰিছো, আমাৰ সাগৰখনৰ স্বাস্থ্য কিয় ইমান বেয়া সেই কথা উন্মোচন কৰিছো, আৰু হয়তো আটাইতকৈ গুৰুত্বপূৰ্ণ কথাটো হ’ল, কেনেকৈ ইয়াক নিজৰ স্বাস্থ্যলৈ ঘূৰাই আনিব পাৰি তাক দেখুৱাইছো।”
বৈশিষ্ট্যপূৰ্ণ তথ্যচিত্ৰখনে দৰ্শকক প্ৰবাল প্ৰাচীৰ, বনাঞ্চল আৰু উচ্চ সাগৰীয় পৰ্বতৰ যাত্ৰাত লৈ যায়, পানীৰ তলৰ জগতখনৰ আশ্চৰ্য্য আৰু জলবায়ুৰ বিপৰ্যয়ৰ পৰা পৃথিৱীখনক ইয়াৰ সৰ্ববৃহৎ কাৰ্বন দ্ৰৱণৰ পৰা প্ৰতিৰক্ষা কৰাত সাগৰে লোৱা গুৰুত্বপূৰ্ণ ভূমিকা প্ৰদৰ্শন কৰিছে।
কিন্তু মহাসাগৰো ভয়ংকৰ ভাবুকিৰ সন্মুখীন হৈছে। গ্ৰহটোৱে চৰম সাগৰীয় গৰমৰ ঢৌৰ সন্মুখীন হোৱাৰ সময়তে ছবিখনৰ শ্বুটিং কৰা হৈছে।
ব্ৰিটেইনৰ উপকূলৰ পৰা আৰু ভূমধ্য সাগৰত শ্বুট কৰা অসাধাৰণ ফুটেজত ঔদ্যোগিক মৎস্য চিকাৰৰ ফলত হোৱা ধ্বংসৰ পৰিসৰ দেখুওৱা হৈছে। সাগৰৰ তলত গধুৰ শিকলিৰে জাল টানি নিৰ্বিচাৰে নিজৰ পথত থকা জীৱবোৰ ধৰি কাৰ্বন সমৃদ্ধ পলসৰ ঘন ডাৱৰবোৰ মন্থন কৰি ট্ৰলাৰবোৰেৰে ফিল্ম কৰা হয়।
“ধ্বংসৰ খোজবোৰ মহাকাশৰ পৰা দেখা যায়,” এটেনব’ৰ’ই বৰ্ণনা কৰি কয় যে এই প্ৰক্ৰিয়াটোৱে কেৱল বিপুল পৰিমাণৰ কাৰ্বন ডাই অক্সাইড নিৰ্গত কৰাই নহয়, ধৰা মাছৰ অধিকাংশই পেলাই দিয়া হয়, কিয়নো মাছমৰীয়াসকলে সাধাৰণতে কেৱল এটা প্ৰজাতিকহে লক্ষ্য কৰি লয়। তেওঁ কয়, “মাছ ধৰাৰ ইয়াতকৈ অপচয়মূলক উপায় কল্পনা কৰাটো কঠিন।
এই অনুশীলনে কেৱল সমগ্ৰ সাগৰীয় পৰিৱেশ তন্ত্ৰক ধ্বংস কৰাই নহয়, জীৱিকাৰ বাবে মাছৰ ওপৰত নিৰ্ভৰশীল উপকূলীয় সম্প্ৰদায়কো ধ্বংস কৰি পেলাইছে। ঔদ্যোগিক মাছ ধৰা জাহাজবোৰে — যিটোক এটেনব’ৰ’ই “সাগৰত বিশাল কাৰখানা” বুলি কৈছে— সকলোবোৰ উজাৰ কৰি লয় আৰু স্থানীয় লোকসকলৰ বাবে বহুত কমেইহে এৰি দিয়ে। তেওঁ কয় যে ই এক প্ৰকাৰৰ “আধুনিক ঔপনিৱেশিকতাবাদ” আৰু আনকি ই এন্টাৰ্কটিকাৰ গভীৰতালৈকে গৈছে।
তথাপিও এই সকলোবোৰৰ মাজতো এটেনব’ৰ’ৰ আশা আছে। তেওঁ সাগৰক সেই কাম কৰিবলৈ ঠাই দিলেই সুস্থ হৈ উঠাৰ আচৰিত ক্ষমতাৰ কথা আঙুলিয়াই দিয়ে। প্ৰশান্ত মহাসাগৰীয় দেশ কিৰিবাটি আৰু পালাউ, আৰু ইণ্ডোনেছিয়াৰ পশ্চিম পাপুয়া প্ৰদেশত গণ ছাফাইৰ ফলত হোৱা প্ৰবাল প্ৰাচীৰসমূহ আকৌ এবাৰ জীয়াই আছে আৰু ভূমধ্যসাগৰীয় সৰু সৰু সাগৰীয় সংৰক্ষিত বনাঞ্চলৰ দৰে মাছ ধৰা নিষিদ্ধ কৰা অঞ্চলসমূহ পুনৰ জীৱন্ত হৈ উঠিছে।
ছবিখনে হাৱাইৰ উপকূলৰ বিশ্বৰ সৰ্ববৃহৎ মাছ ধৰা নিষিদ্ধ অঞ্চল পাপাহানাউমোকিয়াকিয়াক উজ্জ্বল কৰি তুলিছে, য’ত থলুৱা মাছমৰীয়াসকলে প্ৰচুৰ পৰিমাণে মাছ সংৰক্ষণ কৰে, কাৰণ ইয়াৰ সংখ্যা পুনৰুদ্ধাৰ হৈ ওচৰৰ পানীলৈ বিয়পি পৰিছে। য’ত এই নিষেধাজ্ঞাৰ ফলত এলবাট্ৰছৰ দৰে সাগৰীয় চৰাইৰ সংখ্যা বৃদ্ধি হৈছে।
নেশ্যনেল জিঅ’গ্ৰাফিকৰ প্ৰিষ্টিন ছিজ প্ৰগ্ৰেমৰ প্ৰতিষ্ঠাপক তথা ছবিখনৰ বৈজ্ঞানিক উপদেষ্টা এনৰিক চালাই প্ৰত্যক্ষভাৱে সাগৰৰ উল্লেখযোগ্য পুনৰুদ্ধাৰ দেখিছে, দক্ষিণ লাইন দ্বীপপুঞ্জত ডুব মাৰিছে, য’ত এদশক পূৰ্বে সাগৰীয় গৰমৰ ঢৌৰ ফলত আধা প্ৰবালৰ মৃত্যু হৈছিল।
ছালাই এটেনব’ৰ’ৰ আশাবাদক শ্বেয়াৰ কৰিছে যে আমি এতিয়াই কাম কৰিলে সাগৰখন ৰক্ষা কৰিব পৰা যাব৷ তেওঁ কয় যে ইয়াৰ তিনিটা মূল ভাবুকি আছে: গোলকীয় উষ্ণতা বৃদ্ধি, প্লাষ্টিক প্ৰদূষণ আৰু অতিৰিক্ত মাছ ধৰা। পিছৰটো ঠিক কৰাটো আটাইতকৈ সহজ: “আজি আমি যদি এঠাইত মাছ ধৰা বন্ধ কৰি দিওঁ, তেন্তে কম মাছ মৰিব; তাৰ পিছদিনা ব্যৱস্থাটো সুস্থ হ’বলৈ আৰম্ভ কৰিব।”
এটেনব’ৰ’ই কয়, ছবিখনৰ সাৰ্বিক বাৰ্তাটো এইটো নহয় যে সকলো মাছ ধৰা বেয়া, বৰঞ্চ অগ্ৰাধিকাৰ দিয়া অঞ্চলসমূহ স্পষ্ট ন’-টেক জ’নৰ সৈতে সম্পূৰ্ণৰূপে সুৰক্ষিত কৰিব লাগিব। মেৰিন কনজাৰ্ভেচন ইনষ্টিটিউটৰ মতে, সাগৰৰ ৩%তকৈও কম অংশ সম্পূৰ্ণৰূপে সুৰক্ষিত – এইটো বৃদ্ধিৰ প্ৰয়োজন।
তেওঁ লগতে কয়, “সফলতা সম্ভৱ।” কিয়নো তেওঁ দৰ্শকক সোঁৱৰাই দিয়ে যে ইয়াৰ আগতেও বিশ্বব্যাপী এনে কাৰ্য্য সংঘটিত হৈছে। তিমি চিকাৰৰৰ ফলত বিলুপ্তিৰ দিশে গৈছিল যদিও ১৯৮৬ চনত বাণিজ্যিকভাৱে তিমি চিকাৰৰ ওপৰত নিষেধাজ্ঞা আৰোপ কৰাৰ ফলত বহু জনসংখ্যা পুনৰ উভতি আহিছে।
ছালাৰ বিশ্বাস যে এটেনব’ৰ’ৰ চিনেমাখনে সজাগতাৰ জোৱাৰটো ঘূৰাই অনাত সহায় কৰিব পাৰে: “(এই বাৰ্তাটো যে) আমি সাগৰৰ পৰা জীৱ নিষ্কাশন কৰি আছো, কিন্তু যদি আমি অন্ততঃ এক তৃতীয়াংশক সুৰক্ষা দিওঁ, তেন্তে আমি ইয়াক পুনৰ জীৱন্ত কৰি তুলিব পাৰো: মই বছৰ বছৰ ধৰি কৈ আহিছো, বিজ্ঞানীসকলে বছৰ বছৰ ধৰি কৈ আহিছো, কিন্তু এতিয়া তেওঁ কোৱাৰ পিছত মানুহে শুনিবলৈ ওলাইছে।”
তদুপৰি, ছবিখনৰ চাঞ্চল্যকৰ ছবিবোৰে ঔদ্যোগিক মাছ ধৰাৰ ফলত সাগৰৰ কিমান ক্ষতি হ’ব পাৰে তাৰ উদাহৰণ দাঙি ধৰিছে। ছালাই কয়, “এইটো বহুদিনৰ পৰা দৃষ্টিৰ পৰা আঁতৰত, মনৰ পৰা বাহিৰত আছিল। “আমি সিদ্ধান্ত গ্ৰহণকাৰীৰ মগজুৰ সৈতে কথা পাতি আহিছো, এতিয়া আমাৰ হাতত এনে ছবি আছে যিয়ে তেওঁলোকৰ চেতনা আৰু হৃদয়ৰ সৈতে পোনপটীয়াকৈ কথা পাতিব।”
জুন মাহত ফ্ৰান্সৰ নাইছত অনুষ্ঠিত হ’বলগীয়া ৰাষ্ট্ৰসংঘৰ মহাসাগৰীয় সন্মিলনৰ পূৰ্বে ছবিখন মুক্তি দিয়া হৈছে এই আশাত যে ইয়াৰ দ্বাৰা চৰকাৰসমূহক পদক্ষেপ ল’বলৈ প্ৰভাৱিত কৰিব পাৰে। ইতিমধ্যে সদস্য ৰাষ্ট্ৰসমূহে বিশ্বৰ ৩০% মহাসাগৰ সুৰক্ষিত কৰাৰ বাবে নীতিগতভাৱে সন্মতি প্ৰকাশ কৰিছে যদিও কাৰ্যকৰীকৰণ লেহেমীয়া হৈছে। “অ’চেন”ত এটেনব’ৰ’ই অধিক জৰুৰী তাগিদাৰ আহ্বান জনাইছে।
তেওঁ কয়, “এয়া পৰিৱৰ্তনৰ মুহূৰ্ত হ’ব পাৰে। “পৃথিৱীৰ প্ৰায় প্ৰতিখন দেশেই কাগজে-পত্ৰই এই নূন্যতম সফলতা অৰ্জন কৰিবলৈ আৰু সাগৰৰ এক তৃতীয়াংশক সুৰক্ষিত কৰিবলৈ সন্মত হৈছে। আমি একেলগে এতিয়া ইয়াক সম্ভৱ কৰাৰ প্ৰত্যাহ্বানৰ সন্মুখীন হৈছে।”